søndag den 3. februar 2013

At være medspiller og ikke en modspiller.


Nogen gange kommer mennesker ind i dit liv, og du ved med det samme, at der er en mening, med at de er der. De er der af en grund, de vil lære dig noget eller hjælpe dig, med at finde ud af hvem du er, eller hvem du ønsker at blive. Du ved ikke før end det sker, hvem de mennesker er, der bliver noget helt særligt for dig. Men måske allerede når du får øjenkontakt ved du, at det vil påvirke dit liv fremover.  Det kan være en ven, en kæreste, en nabo, en du møder på gaden eller på et kursus og i mange andre situationer.

Vi har alle oplevelser hvor vi føler at det er forfærdeligt, smertefuldt og enormt uretfærdigt, men bagefter og måske efter mange år indser vi, at uden disse udfordringer ville vi aldrig have opdaget vores egen store styrke eller set evner vi ellers ikke havde opdaget .Og som jeg tænker i de situationer, tit lang tid efter ” nu kunne jeg have sendt et takkebrev” - men jeg lader være, for det vil bare på den anden person virke uforståeligt eller ironisk.

Alt vi oplever sker af en grund. Jeg er sikker på at næsten intet sker tilfældigt både kærlighed og sygdom, tab af vigtige ting eller venskaber, ulykker, noget vi ikke fik gjort som vi fortryder, eller dejlige kærligheds fyldte øjeblikke og øjeblikke af mod og styrke. 
Alt sker, da vi har tiltrukket det.
Når jeg f.eks. indimellem har haft et arbejde, som jeg ikke har været vildt glad for, har jeg arbejdet med at vende situationen om, så jeg alligevel med glæde kunne komme ud af sengen om morgenen.                                       For hvad var lige grunden til, at jeg havde det arbejde? Brød på bordet, jeg kunne blive i min bolig, min børn trivedes og jeg havde råd til god mad og alt det, der ellers skal til et ok liv materielt i vores land. Samtidigt med at jeg arbejdede med at sætte mig mål og forberedte mig på hvordan jeg med tiden, kort eller lang, kom til at have at arbejde med det jeg virkeligt er god til, der hvor mine spidskompetancer er. Så tiden pludseligt blev som en uddannelses tid - som en tid hvor jeg gjorde mig parat til, at gøre det jeg helst ville. Og den forberedelsestid havde jeg jo kun mulighed for at få, ved at jeg havde det arbejde, som skulle give brød på bordet imens. Undervejs fandt jeg så også virkeligt ud af, hvad jeg ville helt konkret.

De mennesker du møder, der påvirker dit liv, og de succeser og nederlag du oplever, det er dem, der skaber, hvem du er. Negative erfaringer lærer os jo især noget... De oplevelser er de aller sværeste og ind imellem de vigtigste....Hvis nogen sårer dig, ignorere dig, lyver for dig  eller svigter dig ... så arbejd med at tilgive dem og slippe dem. At tilgive er ikke det samme som at acceptere det der er sket, men at give slip, få ro med det der er sket, og se hvilke gaver der er i den oplevelse - hvad det også har givet dig. Du har der lært om f.eks. tillid, om ærlighed, sandhed og kærlighed og hvad mangel på det gør ved dig og evt. andre.

Når jeg stadig oplever noget, jeg ikke ønsker eller syntes om, når jeg oplever stor modstand i mit liv. Så har jeg lært nu, at stille mig undrende op,  og sige til mig selv;
Hmm, har jeg skabt dette?!
Interessant!!
Hvorfor har jeg det?
Hvad skal jeg lære af det?
Hvad er det i mig, der har skabt det her?
Vil jeg mere af det? 
Hvad gør jeg nu? 
Hvad vil jeg?
Hvad ønsker jeg?
Hvad føler jeg!!!
For så ved jeg, hvad jeg står for endnu klarer fremover.
Når nogen elsker dig, så nyd det, tør det og elsk dem uden forbehold, især da de lærer dig at elske og åbne dit hjerte, for dejlige følelser og oplevelser du aldrig ville have set eller følt uden dem.

Vær i nuet,
nyd de enkelte øjeblikke og  hver oplevelse så meget du kan , for du kan aldrig opleve lige det her nu igen.                          
Vær taknemmelig lige så snart der er en mulighed,                                                    
Lyt, føl, se og elsk, find modet og gør det du ønsker for dig og dit liv. 

Skab, føl og lev dit liv bevidst.
Vær en medspiller med livet og ikke en modspiller.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar