fredag den 17. maj 2013

Der er ingen fordømmelse, kun kærlig læring i døden!

Da jeg oplevede min nærdød, fortalte jeg ikke noget om det til læger eller sygeplejeske, efter at jeg var blevet genoplivet - men det er også 17 år siden, at det skete, og der tales heldigvis meget mere om nærdødsoplevelser i dag. 

Da jeg oplevede nærdød, vidste jeg ikke, at der var noget der hed det. 
Jeg var så overvældet over den store grænseløse og kærlighedsfulde oplevelse jeg havde været igennem, samtidigt med at jeg også var totalt overvældet, over at jeg havde været død, og var kommet tilbage til livet, så jeg havde svært ved at rumme det, og jeg fortalte ingen om mine oplevelser. 
Først lang tid efter skrev jeg alle oplevelserne fra min nærdødsoplevelse ned, og talte med nogle af mine nærmeste om det.

Hvor er det godt, at en læge begynder at være nysgerrig på, hvad der egentlig sker med de patienter, der er blevet genoplivet, og om de har oplevet noget på den anden side. 
Det kan blive en uvurderlig hjælp for den enkelte der kommer tilbage fra døden, at kunne fortælle om oplevelsen, og samtidigt blive taget alvorlig og troet på af en læge eller sygeplejerske. 
Samtidig med at det er en stor hjælp for alle andre, at få fortalt hvordan det er at være død, i forhold til at formindske dødsangst og få ro på med egen død. 
Det at få af vide igen og igen - at der er overhovedet ingen fordømmelse i døden - når vi dør -  over alle de valg vi har taget og handlinger vi har gjort i vores liv, nej, det er kun meget kærlig læring og en overvældende stor kærlighed og glæde, vi bliver mødt med i døden.

En læge fortæller her i denne film om hans iagttagelser og hvad han har fået fortalt ved at begynde at udspørge patienter der har været uden bevidsthed og som er blevet genoplivet,
om hvad de huskede og om de huskede noget.  Se her. http://youtu.be/ICdizzVY5h4

Ingen kommentarer:

Send en kommentar